Byta variator ockelbo 5000 87

Frågor om chassi, motor, variator mm
renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » mån dec 30, 2019 10:30 pm

Fan snart måste ja byta ämnes rubrik men ! Hehe . Är det någon som vet skillnaden mellan 5000 och fighterns boggie och matta ?? Båda är ju 45cm breda ? Vad skiljer dom åt ??
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » tis dec 31, 2019 5:57 pm

Mattan är något kortare på en Fighter. Ring till oraklet i Föllinge , Tj skoter i Föllinge. Han har kunskapen och kanske delarna.

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » tor jan 02, 2020 10:18 am

Jo ha förstått att mattan är kortare tänkte det var väl rullboggie på fightern å ?? Men ska ringa han ang annat ärende då ja måste byta bussningarna i styrspindeln ? Verkar vara en bussning under en över om jag ser rätt då skidorna ha koben just nu (lutar inåt) hehe !
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » tor jan 02, 2020 11:57 am

Du måste kolla om de är raka också. Mina var sneda och bussningarna var dåliga Här är en bild på nya bredvid de gamla så du förstår hur de ska se ut.
De ska smörjas.

https://forumbilder.com/i/romD

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » tor jan 02, 2020 5:00 pm

Jo smörjningen har ja gjort äre en nylon bussning i botten på dom och en på toppen ?? Ska peta lös mina då ja börjar jobba igen så ja kan va utan skoter par dagar !;)
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » tor jan 02, 2020 7:57 pm

Du känner om de glappar. Mina var slitna så jag bytte dem . Mätte mina och tror att jag tog några som var till en LYNX . Obs var säker på att
det är rätt mått . Har för mig att jag köpte några som var för stora. Uppfattar Dig som både kunnig och med tillgång till välutrustad verkstad.
Då är det en barnlek att rikta dina styrspindlar. Har någon kört i så kan de vara sneda . Du kan ju jämföra dem. Kolla även skidorna och fästena.
En av mina gamla skidor var det en bula och de var svetsade och nödtorftigt lagade. Var sneda. Du har säkert en press så du kan få till skidorna.
För min del var det enklast att byta styrpindlar och till nya skidor. samt alla lösa delar. Pulverlackade dem för det är snyggt.

https://forumbilder.com/i/romo
https://forumbilder.com/i/rom5

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » fre jan 03, 2020 9:07 am

Jasså nå lynx ?? Ja ska peta isär får vi se hur dom är ! 8-) haru hunne ut nå med ockelbon ??
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » fre jan 03, 2020 9:58 am

Om du ska köpa nya . ( de är ju inte säkert dina är dåliga) var säker på att du får rätt storlek . Jag köpte nog flera innan det blev rätt.
Det är inte så lätt att åka skoter i Stockholm. Om det är kallt länge så går det att åka på havsis . I år har det knappt mer än rimfrost.
Brukar åka till något ställe där det finns snö. Förra året missade veteranskoterträff i Ockelbo , för att motorvägen blev avstängd i 3 timmar.
Ska iaf åka till Tännäs (veteranskoterträff) i mars. Otroligt fint där. Kanske åka till norra älvdalen snart. Min Ockelbo står mest på sin verkstadsvagn
I garaget och används inte så många ggr under året. Meningen var att den skulle vara som åka på cruising med bilar på sommaren. Här är en liten film då jag åkte på isen för ett par år sedan. ( Hittat ett lagligt undantag i den lokala trafikstadgan) annars mer eller mindre olagligt överallt annars.
Undrar just hur miljömupparnas nya begränsningar kommer inverka på skoteråkning.
De flesta skotrar som finns här används för att göra skidspår. Inte precis
vad jag vill använda min skoter till. Här är en film när jag åker på havsis.

https://www.youtube.com/watch?v=sxlrUSaHbOI

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » sön jan 05, 2020 10:34 am

Jag funderar på om man kan svarva egna kanske skippa plasten och göra dom i alu eller nått ! Haha ja då förstår jag att det inte blir så många mil ! Härligt med havsis ! Väldigt fin natur !! Ja kul självklart ska man köra !;) ja jag använder min till allt från åka på tur med barna till hjälpa dra skidspår på eljuspåret ! Eller spåra skoterleder ! Ockelbon funkar perfekt spåra leder med ! Har även med mig barna i pulka i djupsnön ! Funkar galant !
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » sön jan 05, 2020 11:18 am

Om du ändå har svarven framme borde du titta på plastrullen under fjädern . Den ser ut som en trådrulle I vit nylon . Mina var utslitna.
Folk smörjer inte. Vidare där bultarna till stötdämparna sitter. Där har jag svarvade rör. Och lagom hårt åtdraget med låsmutter. Det gjorde att det glappade. Styrstången i nederkant glappade . Det fanns lagringshalvor nylon på styrstången som var slitna . På tidigare skidor
var det böjda styrstål och då blir det väldigt fladdrigt då man åker. Man kanske inte tittar så ofta under skidorna. Gjort en hel del på min skoter.
Var man tittade var det slitet och folk hade gjort dåliga lagningar.

Skriv svar