Bygga om boggie på 5000

Frågor om chassi, motor, variator mm
renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Bygga om boggie på 5000

Inlägg av renthal » mån dec 23, 2019 9:13 am

Fler funderingar ! Jag har idag inte super mycke kvar att sträcka på mattan och att få tag i en ny matta verkar svårt ! Nån som har byggt om till någon annan boggie ?? Jag trivs med boondockern.vill gärna ha kvar den tyvärr bygger ja om blir det ju slideboggie men man få väl gilla läget ! :)
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Halling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis dec 31, 2019 11:14 am

Re: Bygga om boggie på 5000

Inlägg av Halling » mån jan 06, 2020 11:38 am

Hej
Jag körde av mattan på min 5000 för ca ett år sedan. Sökte med ljus o lyckta efter en ny matta och alternativ till en ny. Det lösningar jag kommer ihåg nu.

1. Hittade en uppe på Stenmarksmaskin. tror den kostar ca 9000:- (lite för dyrt) men jag tror inte den passade min 5000 efter ett samtal med dom. Värt att ringa om du vill lägga dom pengarna. Se länk https://www.stenmarksmaskin.se/snoskote ... elbo-5000-

2. Hittade en rysk tillverkare som gjorde nya mattor som skulle passa. Billigt i ryssland men ev dyr frakt? Troligen till någon inhemsk ryssmaskin som fortfarande bygger rullboggie (Sökte lite på ryska sidor nu men hittade inte igen den hemsidan)
Det har ju börjat bli en liten marknad för ryska skotrar i sverige. Kanske går att ta hem via någon svensk återförsäljare

3. Hittade en på Glansgarden.se som skulle passa så när på att man fick kapa bort någon cm på bredden, vilket inte skulle vara någon problem enligt glansgården, de hade dom gjort förr utan problem. Man fick sätta mattan i rigg och kapa med hand klinga. Men tror den va lite för dyr för att va intressant till min gamla.

4. Det ska gå att modifiera lite o sätta dit en fighter matta. Dessa är lättare att få tag på.

För mig blev det en billigare variant. Jag lyckades med mycket tur hitta en halvdan men hel begagnad matta för 1000:-. Så jag kör ett par år till med den. Men vore spännande o hitta ett prisvärt alternativ. Håll mig gärna uppdaterad om hur du går tillväga. :)
Turist-66
Aktiv Blå-80
5000-85
4500-87

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Bygga om boggie på 5000

Inlägg av renthal » mån jan 06, 2020 1:37 pm

Ja problemet är att dom e så dyr ! 9 tusen är inte ens på fråga till min då ja inte ens gav i närheten av vad en ny matta kostar för skotern :P men ryss mattor kan vara intressant ! Skulle gärna haft på en 23mm eller nått ! Jasså ? Ja lät bökigt kapa mattan ! Delningen är ju värst !:P jo fighter mattorna är lättare få tag på vet dock inte om delningen stämmer ?? Sen är väl 5000 3870mm å fightern 3820mm om jag förstått rätt . 50 mm kortare gör väl till eller från men då bör man modda dit fighter boggien ! Svårt val antingen jaga ikapp en beggad matta eller byta drivhjul få tag i någon matta inärheten av 40cm bredd minst så det inte blir så stora distanser för boggien !
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Skriv svar