Byta variator ockelbo 5000 87

Frågor om chassi, motor, variator mm
renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » sön jan 05, 2020 1:00 pm

Joo skidor är nog den del man tänker minst ur ett service tänk faktiskt ! Jo jag har sett halvorna som verkar helt okej ! Ja har tittat på rullarna dom ser ok ut än ! Dock när skotern står så ligger inte bladfjädern imot utan ligger 1cm ungefär till plastrullen men lyfter man fram så går dom upp. Ska försöka få tag i begagnade bladfjädrar som är i bättre skick !:) Men nått jag har tänkt på så är det nipplar i boggien är det väldigt lite av ! Trodde det skulle vara mer faktiskt ! Får strax hem 16 6004 lager så då blire plocka ut alla och byta lager !:)
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » mån jan 06, 2020 7:03 am

Smörjnipplar är ju aldrig fel . På boggien där den rör sig I leden ska man smörja med en oljekanna . (enligt bruxen) där skulle
man göra om så det gick att smörja med fett . Hur vet jag inte än. På de nya skidorna är ser rullarna ut som trådrullar. På reservskidorna är det som en rulle. Har väldigt dålig erfarenhet av begagnat . Svårt att kolla på grejorna innan om de finns långt uppe i landet. Somligt jag köpt ser sämre ut än det man hade innan. Somliga verkar köpa en skrotskotrar och sedan försöker sälja delarna till högsta pris. På en annan skoter jag hade gjorde en firma
som höll på med lastbilsfjädrar nya fjädrar som blev perfekta. Någon sa att det enkla bladet skulle vara bättre än dubbelfjädrarna. Jag har iaf enkelfjädrarna om det är bättre vet jag inte. Däremot är de stora skidorna bättre.
Jag renoverar grejor ungefär som en bil eller en MC. I början lite lagom men ju finare grejen blir så till slut duger inte en skruv.
Min är i hyggligt skick nu. Smällde i en äkta Mikuni bränslepump i år. Vet inte om det är skillnad på kopiorna . Men jag fått byta pump varje år
och det är inte kul när den går sönder. Får se om det funkar. Det där "reduktiv" som de kallar skräpet som myndigheterna kräver att
bensinbolagen ska blanda ut soppan med verkar rena döden för bränslepumparna. Numera är inte ens 97oktan undantaget och värre blir det.
Rena bedrägeriet. Man betalar mer än fullt och får en sämre produkt. De finns de som importerar tysk 100 oktan superbensin till zundapparna .
De påstår att de går som skållade råttor med den soppan. De vore intressant att prova.

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » mån jan 06, 2020 9:13 am

Ja och oljekanna tycker jag inte tillför så mycket kommer nog i sommar göra ett ryck och borra in nipplar där det kan behövas tro ja ! På mina skidor är det stora vita rullar och än är dom runda !hehe. Jasså ?? Kommer du ihåg företaget ? Jag skulle vilja ha lite styvare fram tro det skulle ge lite bättre komfort. :) ja bensinen är under all kritik ! Min pump har funkat i 2 år en mikuni pump får väl se hur länge den stackarn håller ihop ! Jo jag renoverar eftersom å ju finare det blir ju mer vill man göra !
Åkte på 102 oktan i en trimmad 245a jag hade den gick som satan ! Dock tror jag orginal motorn bli lite väl het med högre oktan ! Men helt klart nått fundera på med tanke på denna skitsoppa !
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » mån jan 06, 2020 9:39 pm

Jag var nog inte tydlig . Det är leden som ska smörjas enligt verkstadshandboken. Annars är det köldtåligt fett och nipplar som gäller.
Det där med moddad matta tror jag inte på. Snåljåparna drömmer bara. Jag åkte och tittade på en del 5000 och för jag behövde matta och
skiva med startkrans . Alla hade dålig matta . Fulla med sprickor. Varken 6000 eller 5000 är dyra inköp . Spelar ingen roll om man får dem.
De har trött matta. Ska man ha dem i skick får man ladda i pengar. Så enkelt är det. Alla som annonserar ut nya 5000 mattor köper dem iaf från Föllinge och har dem inte i lager när man frågar. Kommer knappt ihåg vad min kostade men tror det var ca 10000kr. Men det var det värt. Jag tycker 5000 den optimala Ockelbo. Den måste vara minst från 1987 innan vad smalare mellan skidorna. Värdelöst med de gamla. En Fighter har jag aldrig
kört men de är snyggare , kanske de är ännu bättre och de optimala . jag vet inte. Menar det går inte vara snåljåp om man vill ha Ockelbon I skick.
Antingen laddar man i eller så åker man med ett vrak. Tycker egentligen det är ganska billigt intresse med Ockelbo veteranskotrar.
Allt annat veteranrelaterat kostar mycket mer. Och ska man behålla skotern spelar det ju inte så stor roll vad man kostar på den.
Här är en bild på bruxen.

https://forumbilder.com/i/ro7n

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » tis jan 07, 2020 6:47 am

Jo men bör kunna bygga om till nipplar på den leden istället så slipper man smörja hela tiden,Nu vet jag inte om dom nya 5000 mattorna men dom gamla hade ju en tendens att bli för långa , såklart man kan köpa ny matta om man vet att det är 5000 man vill ha ! men samtidigt att trivs man med skotern och Har möjligheten att kunna modifiera till det bättre så ska man väl göra det förutsatt att man kan återställa till orginal ifall man vill!
fightern är snygg helt klart verkar vara lättare få tag i fighter matta än 5000 fighter mattan har en annan blockdelning som jag kan se om det är fördelaktigt vet jag ej än ! men kör man mycket eller arbetar med ockelbon så vill man gärna ha så höga kammar som möjligt för bättre driv
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » tis jan 07, 2020 8:14 am

Ta gärna en bild när du gjort om leden . Min matta har i iaf inte förändrats . Släpper på spänningen och mattan hänger i luften . stora delar av året.
Dessutom har jag täckt mattan med svart plast för att den inte ska brytas ner av ljus. Skulle tro att folk inte gör så. Höga kammar vet jag inte
skillnaden. Kan bara konstatera att den fungerar sällsynt bra nu. Fungerar tom då andra inte gör det. Jag har en Ockelbo därför jag vill ha en sådan.
Det är "cruising" på vintern. Bygger man om den en massa vill man egentligen inte ha en Ockelbo utan något annat.
Då kan man ju lika gärna sätta på Ockelbo dekaler på någon ny Yamaha eller Polaris. Men hur kul är det ? Har haft 300 400 och Lazer tidigare. Men min 5000 är något helt annat. Den är stadig och tar sig fram som en berg get. Och rolig då den är retro. Om jag bodde uppåt landet kanske man hade haft
en Tinger istället om behovet var att ta sig fram och dra grejor och ta sig fram.

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » tis jan 07, 2020 12:29 pm

det ska jag göra ! ska klura ihop något bra kring leden så det blir smörjvänligt ! Ja jag hänger upp min skoter dels från backen men täcker även över den samt den står på skuggsidan för att få så lite sol som möjligt pån ! ja i föret som är just nu häromkring så är min matta ypperlig! :lol: Nä så är det att bygger man om för mycket så blir det inte en ockelbo ! Jag trivs bäst med bladfjädring jämte en modern maskin trivs inte med lättheten att tex burka osv , ja håll mig till pansarvagn stilen 8-)
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Skriv svar