Byta variator ockelbo 5000 87

Frågor om chassi, motor, variator mm
Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » ons dec 25, 2019 10:43 am

Såg att någon sålde band till en 5000 på blocket , men de såg inte rätt ut. Verkade sakna snöutkast. PÅ mina band är det några sneda
bitar som som verkar skicka ut snön snett åt sidan också.(Snöutkast)
Mina band står det Ockelbo på inget gammalt skit med sprickor utan de sista de gjorde i Finland.
Sedan verkar det skilja på boogien. Jag har någon combo på 1987 och 1989.

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » ons dec 25, 2019 7:22 pm

Ja jag såg det där bandet ! Men nu snöar det så ha ju int tid serva än !;) har du köpt nya bladfjädrar ? Din ser högre ut fram än min eller har du några styvare ?? Sen hålet för skiddämparen finns 2 hål någon som vet skillnaden på hålen ??
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » ons dec 25, 2019 9:10 pm

Nya Skidor fjädrar styrstål lager bultar nya nylonbussningar nya belag nya styrspindlar med nya lager nya Coromant stystål köptes.
Jag har den modernare fjädern och de största skidorna .
Kommer inte ihåg om höjden ändrades Har hålen i mitten. (Visste inte utan gjorde lika som broschyren på 5000)
De olika hålen är för att ändra trycket på skidorna . Vet inte när man ska göra det därför körde jag lika som på bilden , och det funkar.
Du ska smörja fryssäkert fett både fram och bak vid fjädern . Där rör det sig i gupp. Annars kan fjädern fastna i nedre läget.

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » ons dec 25, 2019 10:28 pm

Ja jävlar visste ja inte om fett punkterna ! Men nu åtgärdat !;) ja jag har beställt polurutan matrial ska jag svarva nya bussningar då skidorna fladdrar endel !:P
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » tor dec 26, 2019 9:02 am

Sedan ska Du byta olja i växellådan. I boken står det att man ska ha motorolja. Men motulgubben sa att man skulle ha en 80 olja.
Han vet allt om oljor så jag litar på honom. Tycker lådan blev bättre men bytte massa grejor inuti samtidigt. Mät kopparbrickan först och köpa sådana innan du tappar ut oljan. Måste vara exakt rätt storlek. Annars läcker det. När Du byter till LED insats fram byt till LED glödlampor i Bak. ( finns tom på Feltema) annars på båttillbehör firmor. De håller mycket bättre och drar mindre ström . Då man har begränsad effekt på laddningen ville jag
inte att uttaget av ström skulle vara större än innan men mer ljus. Kopplade parkeringsljuset direkt till den en av de gula kablarna vid motorn
(LED funkar fastän det är mer än 12V) Så fort motorn är igång går parklyset. Om Du kollar på filmen så ser du hur mycket lyse jag har fastän det inte är mörkt. Halva skogen blir upplyst.

https://www.youtube.com/watch?v=dAHmBh_XBgg

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » tor dec 26, 2019 10:44 pm

Ja led insats beställd ! Olja byt med jämna mellanrum har gjort en egen sticka då den läcker lite ur packboxen vid drivaxeln ! Så fyller på lite för jämnan ! Ska försöka få tag i ett växelhus ikls variator axeln då ja ej får lös sekundären !:P ska titta över led i bakljusena åxå det var smart tänkt ! Blir väl storenovering i sommar ! Breddade idag en gammal kälke så barna kan åka med ! Så nu ska jag fixa en släpvagns kontakt bak så ja få lyse på kälken åxå !:)
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » fre dec 27, 2019 8:02 am

Vet du att man ska ha en svarvad pinne som man stoppar I efter man skruvat ur bulten som håller variatorn . Sedan tar man en bult och skruvar i ?
Då åkte den av . Dränkte med penetrerande olja . Min variator hade rostat fast. Vågade inte värma utan tog köldspray och då släppte den.
Min låda ha de blåskattar också men den fixade jag då jag bytte bandet.

renthal
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 16, 2019 6:37 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av renthal » fre dec 27, 2019 9:28 pm

Även på sekundären ?? På primära vet jag att många använder en bult och pressar ut , dock så när jag knackade lös primären så lossnade den själv från kona behövde aldrig pinnen !:) sekundären är det igentligen någon speciell avdragare men jag måttade dom där 3 svamparna och laser skar ut en avdragare men den satt som berget endå !
He e bah å åk ! :twisted: ;)

Användarvisningsbild
raketaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2019 5:58 pm
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av raketaren » sön dec 29, 2019 9:18 am

Det var till variatorn som satt på motorn som man använde bulttrixet. Bulten köpte jag på Sieverts.(I Stockholm)
Det var någon mellan storlek som jag inte hade. Sieverts har nästan vad som helst i bultväg även konstiga gängor.
Men Du verkar vara välförsedd om Du kan skära ut grejor med laser. Då ligger du ljusår från min lilla hemverkstad.
(Jag har för fått lämna in både för lack/ pulverlack och blästring borrning av cylindrar tillverkning dekaler) Inte ens
dynan har jag klätt om själv. Somligt kan man ju inte eller har grejor för.
Kommer knappt ihåg hur man fick av den andra variatorn. Det var med en avdragare . Men man skulle göra något mer som jag glömt.
Det är ju några år sedan jag renoverade min skoter och jag har renoverat mycket andra grejor sedan dess.
Har en verkstad handbok till skotern någonstans. Tror det finns en bok för nedladdning på nätet. Men fick med en bok med skotern.
Jag skrev fel med skidorna. Det finns bara 2 hål att välja på jag tog den översta. (Hade för mig att det var tre hål).

Bennet
Site Admin
Inlägg: 17
Blev medlem: mån okt 28, 2019 10:21 am

Re: Byta variator ockelbo 5000 87

Inlägg av Bennet » sön dec 29, 2019 12:07 pm

raketaren skrev:
fre dec 27, 2019 8:02 am
Vet du att man ska ha en svarvad pinne som man stoppar I efter man skruvat ur bulten som håller variatorn . Sedan tar man en bult och skruvar i ?
Då åkte den av . Dränkte med penetrerande olja . Min variator hade rostat fast. Vågade inte värma utan tog köldspray och då släppte den.
Min låda ha de blåskattar också men den fixade jag då jag bytte bandet.
Skulle rekommendera olja / kokande vatten i variatorn och gängtejp på bulten istället för en "pinne" , mer skonsamt för vevaxeln

Skriv svar